Jeugdbeleidsplan Dance

De dance les bestaat naast lekker swingen en uit je dak gaan uit vele methodieken. Een methodiek is het kiezen van de juiste opbouw en oefenstof om tot het beheersen van een beweging of techniek te komen.

Allereerst werken we in de dance lessen van makkelijk naar moeilijk, van enkelvoudig (alleen benen) naar meervoudige bewegingen (armen en benen) en van een enkelvoudig ritme (op de tel) naar een moeilijker ritme (tussen de tel, met een pauze). Tevens stellen we als doel de volgende stap te nemen als de vorige beheerst wordt en wordt de oefenstof in functionele eenheden verdeeld. Als voorbeeld gebruiken we de pirouette. Voordat een volledige pirouette wordt uitgevoerd zal de leerling in ieder geval de volgende danstechnieken redelijk tot goed moeten beheersen: tendu, relevé, plié, spotten, plaatsen van de armen en het aanspannen van de buik en bilspieren. Deze danstechnieken worden in de diverse dance groepen aangeleerd en bijvoorbeeld in de oudste groep uitgebreid naar een dubbele pirouette. Hierbij wordt ook gekeken naar de individuele kwaliteiten van de leerlingen. Corrigeren gebeurt zowel klassikaal als individueel (dit laatste met name in de oudste groepen), maar ook mogen de leerlingen af en toe elkaar beoordelen (op een opbouwende manier).

De dance les is als volgt opgebouwd:

1. De warming-up/inleiding met als doel de leerlingen geestelijk (in de sfeer komen / behoefte tot bewegen) en lichamelijk (warm maken van het lichaam) voor te bereiden op de komende les. 

2. De lichaamsscholing middels het ORKA principe (eventueel gecombineerd in één oefening)

  • O = opbouwoefeningen à bewust maken van een goede lichaamshouding, voorbereiden van de gewrichten en grote spiergroepen middels buigen-strekken-zwaaien en draaien.
  • R = rekoefeningen à verlengen van spieren die neiging hebben tot verkorten
  • K = krachtoefeningen à versterken van spieren die neiging hebben te verslappen
  • A = aanlerend gedeelte à isolatie- en coördinatie oefeningen, aanleren van danstechnische vaardigheden

3. De danscombinatie met als doel het komen tot dansbeleving d.w.z. het ervaren, inleven, genieten van dansen.  

Een uitzondering op bovenstaande lesopbouw is de dance les voor kinderen van 4 t/m 6 jaar. In deze les worden de danstechnieken spelenderwijs aangeleerd middels korte oefeningen. De kinderen zitten bijvoorbeeld op de grond in een bootje (matje) als een echte piraat. Hoewel het ontzettend leuk is om met een roeispaan (stok) te roeien, zijn ze eigenlijk rek en stretch oefeningen aan het doen.  

Op deze manier wordt duidelijk dat ieder lesuur zijn eigen methodiek kent waarbij het dansplezier van de leerling het belangrijkste is!

Evenementen
Weer
  • 14,8°
    Mix van opklaringen en middelbare of lage bewolking
    Wolkenvelden en zon
Buienradar.nl